Algemene voorwaarden

Artikel 1 - Definities

  1. Collow: Collow B.V., gevestigd te Amersfoort, KvK-nummer 89435575.
  2. Klant: degene met wie Collow een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: Collow en Klant samen.
  4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Collow.
  2. Collow en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
  3. Collow en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Prijzen

  1. Collow hanteert prijzen in euro?s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
  2. Collow mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd aanpassen.
  3. Collow en de Klant spreken voor een dienstverlening of product een specifiek bedrag af, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
  4. Prijswijzigingen in eenmalige diensten of wederkerende diensten (abonnementen) gelden voor de eerstvolgende aankoop of verlenging. Prijswijzigingen hebben geen invloed op reeds aangeschafte eenmalige aankopen of tijdens de duur van een lopend abonnement tot verlenging.
  5. Collow zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
  6. Een consument of klant mag de overeenkomst met Collow opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn

  1. De Klant moet de betaling voor abonnementen en aankopen binnen de Collow omgeving voor levering 100% hebben voldaan via één van de door Collow ter beschikking gestelde betalingsmethoden.
  2. De betalingstermijnen die Collow hanteert bij alle diensten, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Collow aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
  3. Bij in gebrekestelling is Collow gemachtigd om direct de dienstverlening op te schorten. Collow zal de klant of consument hiervan op de hoogte stellen.
  4. Collow mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
  5. Voor overige diensten, zoals, maar niet exclusief een white label implementatie, hanteert Collow een betalingstermijn van 30 dagen naar Klanten.

Artikel 5 - Gevolgen te late betaling

  1. Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Collow de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
  2. Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Collow.
  3. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  4. Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Collow zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Collow op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
  6. Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Collow, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 6 - Herroepingsrecht

  1. Bij het aanschaffen van een abonnement of eenmalige aankoop door een Consument binnen de Collow omgeving, ziet de consument onherroepelijk van zijn herroepingsrecht af. De diensten van Collow worden direct uitgevoerd binnen de gestelde bedenktijd van 14 dagen en zijn dan ook direct beschikbaar voor de Consument.
  2. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
    1. de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
    2. het een spoedreparatie betreft
    3. het weddenschappen en/of loterijen betreft
    4. de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
    5. het een dienst betreft die met instemming van de Klant volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de Klant uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
  3. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
    1. zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
    2. zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
  4. De consument kan gebruik maken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar hello@collow.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Collow, https://collow.nl.

Artikel 7 - Opschortingsrecht

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 8 - Verrekening

  1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Collow te verrekenen met een vordering op Collow.

Artikel 9 - Verzekering

  1. De Klant moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
    1. geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
    2. zaken van Collow die bij de Klant aanwezig zijn
    3. zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
  2. De Klant geeft op eerste verzoek van Collow de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 10 - Garantie

  1. Wanneer de Klant en Collow een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Collow enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 11 - Uitvoering van de overeenkomst

  1. Collow voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Collow mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
  3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
  4. De Klant moet ervoor zorgen dat Collow op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Zorgt de Klant er niet voor dat Collow tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 12 - Informatieverstrekking door de Klant

  1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan Collow.
  2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
  3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Collow de betreffende bescheiden.
  4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Collow redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 13 - Duur overeenkomst dienst

  1. Een abonnementsovereenkomst tussen Collow en de Klant voor een dienst wordt aangegaan voor de duur van 1 maand, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of schriftelijk iets anders is afgesproken. Zonder opzegging van de Klant wordt de abonnementsovereenkomst maandelijks stilzwijgend verlengd.

Artikel 14 - Opzeggen dienst voor bepaalde tijd

  1. Na afloop van de minimum looptijd van 1 maand kan de Klant de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maanden.
  2. Na afloop van de minimum looptijd van 1 maand kan een consument de overeenkomst in lid 1 opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 15 - Intellectueel eigendom

  1. Collow behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
  2. De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Collow aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.

Artikel 16 - Boetebeding

  1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Collow voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
  2. Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: ? 10.000.
  3. Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: ? 50.000
  4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
  5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
  6. Collow mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.

Artikel 17 - Vrijwaring

  1. De Klant vrijwaart Collow tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Collow geleverde producten en/of diensten.

Artikel 18 - Klachten

  1. De Klant moet een door Collow geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Collow daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Collow hiervan op de hoogte stellen.
  4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat Collow hierop gepast kan reageren.
  5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Collow.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Collow andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 19 - Ingebrekestelling

  1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Collow.
  2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Collow ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 20 - Aansprakelijkheid Klant

  1. Wanneer Collow een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 21 - Aansprakelijkheid Collow

  1. Collow is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer Collow aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. Collow is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer Collow aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto?s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 22 - Vervaltermijn

  1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Collow vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 23 - Ontbinding

  1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Collow toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door Collow nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Collow in verzuim is.
  3. Collow mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Collow kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 24 - Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Collow door de Klant niet aan Collow kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    1. een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
    2. wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
    3. stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
    4. computer­virussen
    5. stakingen
    6. overheidsmaatregelen
    7. vervoersproblemen
    8. slechte weersomstandigheden
    9. werkonderbrekingen
  3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Collow 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Collow kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Collow de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. Collow hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Collow hiervan voordeel heeft.

Artikel 25 - Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Collow de overeenkomst aanpassen.

Artikel 26 - Wijziging algemene voorwaarden

  1. Collow mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Collow altijd doorvoeren.
  3. Ingrijpende wijzigingen zal Collow zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
  4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.

Artikel 27 - Overgang van rechten

  1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Collow aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Collow.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 28 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Collow bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 29 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Collow is Nederlands recht van toepassing.
  2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Collow is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Collow, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Opgesteld op 01 oktober 2023.

Om je de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden. Lees voor meer informatie ons privacy-en cookiebeleid